onsdag 2 april 2008

Turbulensen i HSB Skåne fortsätter

Som jag skrev igår fanns det anledning att misstänka att oegentligheterna inom HSB skåne var större än vad som hittils framkommit. Idag publicerar Sydsvenskan ytterliggare ett avslöjande.

Enligt Sydsvenskan har Larry Andows ersättare, Britt-Marie Larsson, idag hoppat av tjänsten sedan det framkommit att hon bland annat utnyttjat sin ställning och kört en tjänstebil hon inte haft rätt till.

I motstas till Roy Hansson och Larry Andow avgår dock Larsson med ett visst mått av värdighet, istället för att snärja in sig i dåliga lögner konstaterar Larsson att det är olämpligt för henne att ta över rodret när hon själv utnyttjat medlemmarnas pengar.

Jag tycker att det finns likheter mellan HSB och min lokala Konsumbutik. Konsum är en av hörnstenarna i Kooperativa Förbundet. Det som började som en vacker tanke - medlemmarna skall ha delaktighet i matbutiken - är idag enligt min mening ett misslyckande. Min uppfattning är att COOP är en föråldrad, byrokratisk organisation som inte erbjuder mervärde till sina medlemmar. I min del av landet är Konsum betydligt dyrare än sina konkurrenter.

Oavsett paralleller till matbutiker är det lika tråkigt varje gång den här typen av oegentligheter avslöjas. Särskilt när det gäller organisationer som säger sig jobba för ett gott syfte. Tyvärr pekar trenden på fler avslöjanden är att vänta i denna affär.

Inga kommentarer: